Klooz is op basis van een ESF-project ontstaan als een inclusief, divers en
lerend
ecosysteem voor
Zuid-Limburg (Borgloon, Tongeren, Wellen en Heers). Het is een pionier
project.
Het wil dat de welvaart en het welzijn van inwoners in de streek wordt verhoogd
door
gunstige
omstandigheden voor inwoners en bezoekers te creëren rond leren en
talentontwikkeling.
De ambitie is om van Zuid-Limburg een meer welvarende regio te maken waar de
rijke
geschiedenis van
de streek hand in hand gaat met technologische en streekgebonden innovatie.
Wat is een leerecosysteem?
Meer weten over leerecosystemen? Alle info via Europa Werk en Sociale Economie .
Klooz geeft ruimte om te leren en te experimenteren zodat de deelnemers groeien
in
zelfontplooiing
en ondernemerschap. Door in co-creatie lerende experimenten uit te rollen
streeft
Klooz naar een
meer welvarende en gelukkige Zuid-Limburgse regio.
Mensen en organisaties engageren zich binnen Klooz door innovatieve voorstellen
(smart solutions) te
bedenken en uit te voeren voor streekgebonden maatschappelijke uitdagingen
(wicked
problems). Dat
noemen we Klooz-experimenten.
Elk Klooz-experiment streeft naar een concrete en hedendaagse oplossing waaraan
elk
van de
deelnemers een noodzakelijke bijdrage heeft.
Klooz staat ook voor een open leerplek op de site van het klooster Nieuwland te
Borgloon, met
outreachende tentakels naar het karakteristieke landschap en andere locaties in
Zuid-Limburg. Zo
blijft Klooz dichtbij de doelgroep, grondstoffen en vaardigheden en is de
diversiteit van de
deelnemers en het leeraanbod gegarandeerd.
De activiteiten en leerprocessen worden door het Klooz netwerk ruimtelijk,
logistiek
en inhoudelijk
ondersteund, waarbij duurzaamheid, nabijheid en innovatie centraal
staan.
Loes Ory, schepen van toerisme, economie en gezin en bezielster van het
projectidee
voor Klooz, legt
je in deze video uit wat Klooz en een leerecosysteem nu precies is en wat de
doelstellingen
zijn.
Voorstelling leerecosysteem Zuid-Limburg, Borgloon.
Wil je weten waar om net deze kloostersite de ideale plek is voor een leerecosysteem? Jeroen Bellings, architect en schepen dienst woon- en leefomgeving legt het uit in deze video.
De geschiedenis van het Brigittijnenklooster
Het doel van Klooz is om sterk verbindend te werken over doelgroepen en sectoren heen. Deze overstijgende werking wordt via 5 streekeigen domeinen uitgewerkt voor een breed publiek.
- Creatief (21e-eeuwse vaardigheden)
- Innovatieve fruitteelt/landbouw
- vrijetijdseconomie
- duurzaam landelijk toerisme
- informeel leeraanbod
De doelgroepen die Klooz via deze domeinen wil bereiken zijn:
- Senioren die zich dichtbij de dagelijkse realiteit (en hun kerndorp of centrumdorp) betekenisvol inzetten en hun eigen leren in handen hebben.
- Jongeren en jongvolwassenen die hun talenten, passies en interesses kunnen ontdekken entonen en inzetten op (nieuwe) plekken in de streek.
- Nieuwkomers en autochtone bevolking uit de streek die vanuit een nieuw aanbod leren uit 'samen doen en maken'.
- Werkarme volwassenen die persoonlijk groeien en streekgebonden vaardigheden ontdekken, aanscherpen en kunnen toepassen.
- De kloostersite (aangekocht door stad Borgloon) dat een veilige leer- en broedplek is voor een nieuwe vorm van leren (intergenerationeel, cross-sectoraal en inclusief).
- Toeristen die de streek niet alleen bezoeken om te consumeren, maar ook om als toerist willen bijdragen om omgeving nog beter te maken. Zo leveren ze een actieve bijdrage aanregionale ontwikkeling.
- Lokale verenigingen, ondernemers en kunstenaars die onderzoekend en in co-creatie aanbod op elkaar afstemmen, expertise delen en samen programma maken.
- Bovenlokale partners die het partnerschap hebben laten uitgroeien tot een netwerk van actoren die samen regionale uitdagingen aanpakken.
Het doel is om dit via het leerecosysteem Klooz neer te zetten als een sterk en zelf renderend merk waarbij de schakels duurzaam en verankerd zijn.
Wij werken samen met deze partners:
Innovatieve initiatieven oftewel experimenten binnen Klooz voor het antwoord op
uit
te streekgebonden
maatschappelijke uitdagingen worden op basis van een waardenkader met 7 criteria
afgetoetst alvorens
aanvang.
Dit is het waardenkader:
-
Verbinding - Klooz is een verbindende samenwerking over sectoren en
organisatiestructuren
heen. De kritische kruisbestuiving overstijgt de reguliere werking. Klooz,
de
experimenten en
haar activiteiten kunnen niet bestaan zonder dit uniek gegeven.
- Durven, doen en kritisch leren - De activiteiten van Klooz streven een duidelijk omschreven doel na dat past binnen de visie en het betrokken thema en tevens een oplossing voor een maatschappelijke uitdaging eigen aan de streek in zich draagt. We spreken over een duidelijke actie met een tastbare uitwerking. Toch blijven we zelfkritisch en regulerend in de bijsturing bij het streven naar het beoogde doel. Bijleren en ontplooien zijn cruciaal. Falen is toegelaten.
-
Welvarende en gelukkige regio - Klooz en haar activiteit dragen bij
tot een
meer
welvarende
en gelukkige regio. Elke activiteit speelt in op minstens 2 van volgende
thema's:
- Innovatieve fruitteelt
- 21e-eeuwse vaardigheden
- vrijetijdseconomie
- duurzaam landelijk toerisme
- informeel leren
- Innovatie - Klooz is toekomstgericht en omhelst een - voor de regio - vernieuwend antwoord op een maatschappelijke uitdaging. Het innovatieve, lerend en creatief karakter van het proces is minstens zo belangrijk als het eindresultaat.
- Laagdrempelig - Alle facetten van Klooz, haar activiteiten en experimenten worden getoetst aan de 9 b’s van toegankelijkheid.
- Locatie - De site van Klooz, het klooster Nieuwland van Borgloon, vormt de uitvalsbasis. De werking, activiteiten en experimenten mogen zich verspreiden over diverse tentakels in de regio Zuid-Limburg. Experimenten worden bij voorkeur op de site ontwikkeld. Outreachende activiteiten in de regio, het landschap of op betekenisvolle locaties worden via communicatie en huisstijl gelinkt.
- Duurzaam - Het experiment draagt bij tot een duurzame en lokaal verankerde werking. Daarmee doelen we niet enkel op de ecologische aspecten maar ook op inclusie, economisch verantwoord, met aandacht voor de mens, overwogen keuze van lokale grondstoffen, materialen en diensten waar mogelijk. Levensvatbaarheid van de activiteit op de langere termijn staat hierbij voorop.